Suplementy diety i odżywki w diecie Polaków

Charakterystyka żywienia i przyjmowania odżywek i suplementów diety przez Polaków jest bardzo odległa od ideału. W większości skład diety nie jest optymalnie a spożycie wybranych składników odżywczych, np. tłuszczy wielokrotnie przekracza normy dobowe. Natomiast inne przyjmowanie innych substancji charakteryzuje się niedoborami – dotyczy to głównie witamin grupy B i składników mineralnych jak: wapń, potas, magnez. :
Zgodnie z opinią dietetyków, medyków oraz farmaceutów – prawidłowo zbilansowana, urozmaicona porcja pokarmu powinna zapewnić osobom zdrowym właściwą ilość oraz jakość składników odżywczych, czyli: :
1. witamin; :
2. minerałów; :
bez konieczności suplementacji z form odżywek, tabletek, kapsułek i innych preparatów. :
Równolegle, będący wynikiem współczesnego trybu życia stres oraz stosowanie używek jak papierosy, alkohol, narkotyki powodują znaczne obniżenie wchłaniania lub zwiększone wydalanie składników odżywczych. W konsekwencji wzrasta zapotrzebowania na te właśnie substancje. W modnych i popularnych niskokalorycznych dietach wspomagających odchudzanie trudno jest utrzymać zawartość witamin i minerałów na optymalnym dla ludzkiego organizmu poziomie.
Badania przeprowadzone w Polsce wykazały, że częstotliwość stosowania suplementów diety kształtuje się na poziomie od 8 procent wśród mężczyzn pochodzących ze środowisk wiejskich aż do 28 procent kobiet mieszkających w dużych miastach. Wśród przebadanych osób najłatwiej decyzję o suplementacji podejmowały kobiety, mieszkanki dużych aglomeracji z wyższym wykształceniem. W tym względzie nie odbiegamy od średniej europejskiej – jesteśmy na tzw. ”średnim poziomie”.
Po odżywki i suplementy diety wspomagający zdrowie najchętniej sięgają amerykanie – około 46 procent dorosłych i ponad 50 procent amerykańskich dzieci przyjmuje witaminy i minerały w postaci syntetycznej. Bardzo niski poziom suplementacji obserwuje się natomiast w Japonii – ok. 10 procent, Francja – ok. 15 procent, Irlandia – 21 procent, Niemcy – 33 procent mężczyzn i 40 procent kobiet. Zasadniczym warunkiem skutecznej suplementacji jest spożywanie takich ilości składników z preparatami farmaceutycznymi, aby łączne spożycie danej substancji z dietą i odżywką wynosiło 100 procent RDA (zalecanego dziennego spożycia).
Jak dobieramy suplementy uzupełniające braki w naszej diecie?
W tej kwestii panuje pełna dowolność, a dobór odżywek nie jest zgodny z zapotrzebowaniem i często wyjątkowo nierozsądny. Suplementacja wapniem oraz magnezem jest stosowana w dawkach zbyt małych, aby uzupełnić niskie spożycie z dietą.
Suplementacja witaminami – szczególnie witaminą A oraz witaminą E jest natomiast zdecydowanie za wysoka. W wielu przypadkach dawki witamin znacznie przekraczały RDA. Co może nieść ryzyko pojawienia się skutków ubocznych w organizmie. Jednocześnie osoby stosujące suplementy diety miały optymalne spożycie witamin z przyjmowanych pokarmów i przyjmowanie dodatkowo odżywek witaminowych było mało racjonalne.
Podsumowując:
Niedobór witamin i składników mineralnych, nawet w niewielkim stopniu – jeżeli występuje w długim przedziale czasu wywiera niekorzystny wpływ na zdrowie naszego organizmu. Pokrycie pełnego zapotrzebowania organizmu na te substancje jest warunkiem koniecznym obniżenia zagrożenia wystąpienia chorób serca i chorób układu sercowo-naczyniowego. W profilaktyce zdrowotnej powinno przeważać dążenie do tego aby nadrzędnym źródłem składników mineralnych i witamin była dieta. Może to zostać osiągnięte przez zmianę świadomości dietetycznej i przejście na dobrze zbilansowaną i różnorodną dietę. Ostatecznością jest zastosowanie przyjmowanie witamin w postaci odżywki lub suplementów diety.
Jak pozyskać witaminy z żywności?
Najlepsze źródła witamin :
1. antyoksydanty – produkty pochodzenia roślinnego; warzywa i owoce ;
2. źródło witaminy E – oleje roślinne; wyprodukowane na ich bazie margaryny; warzywa liściaste – kapusta, szpinak, pietruszka, brokuły; rośliny strączkowe; produkty zbożowe uzyskane grubego przemiału – pieczywo razowe, grube kasze ;
3. źródło witaminy C – kapusta, kalafior, kalarepa, papryka, owoce; soki cytrusowe; ziemniaki ;
4. źródło witaminy A – wątróbka, jaja, sery, ryby ;
5. źródło beta karotenu ( prowitaminy A ) – warzywa i owoce – marchew, dynia, cykoria, fasola strączkowa, zielony groszek, sałata, szpinak, szczaw, morele ;
Jak zapewnić właściwą ilość witamin i składników mineralnych w diecie ?
Zalecane spożycie wynosi około 500 gram warzyw i owoców na dobę – przyjęte w od 3 do pięciu porcji. Należy jednocześnie zwrócić uwagę że witaminy jak C i E są wyjątkowo nietrwałe i rozkładają się już w momencie przygotowywania posiłku. Najlepiej te warzywa i owoce spożywać na surowo lub przygotowywać przed samym zjedzeniem.
Jakie składniki można bezpiecznie przyjmować w postaci suplementu diety ?
Powszechna jest niedostateczna zawartość w diecie składników :
1. witamin z grupy B ;
2. magnezu ;
3. wapnia ;
4. żelaza ;
Celowe jest wzbogacenie diety suplementami witamin oraz składników mineralnych w ilość nieprzekraczającej zapotrzebowana fizjologicznego organizmu.